Rynek Infrastruktury
Budowa ruszy w październiku
– Przewidujemy, że z początkiem października ruszą prace. Zakończenie robót planujemy w czerwcu 2016 roku – informuje Kalisz. Czas trwania kontraktu to 13 miesięcy, a najkorzystniejszą ofertę w przetargu na kontynuację prac złożyło konsorcjum Budimeksu i Strabagu. Wartość ofert to 719 ml zł brutto.
Przetarg na kontynuację prac został ogłoszony w lutym tego roku po tym, jak obie strony kontraktu poinformowały niezależnie o odstąpieniu od umowy. Według ówczesnego wykonawcy, konsorcjum Polimeksu-Mostostalu, inwestor nie przedstawił w wymaganym terminie zgodnego z prawem zabezpieczenia zapłaty za roboty budowlane w kwocie ponad 2 mld zł.
Zakres prac pozostałych do wykonania na tym ponad 41-kilometrowym odcinku A4 to między innymi dokończenie niewielkiej części nasypów, wykonanie warstw konstrukcji nawierzchni trasy głównej, wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym bariery energochłonne, ekrany dźwiękochłonne oraz prace wykończeniowe m.in. nasadzenia zieleni, wykonanie dróg serwisowych.
Wykonawca z problemami finansowymi?
GDDKiA widzi sprawę nieco inaczej. – W trakcie realizacji podpisaliśmy dwa aneksy terminowe, budowa miała zakończyć się 16 lutego 2013 roku. Był przygotowany kolejny aneks z Polimeksem-Mostostalem, ale firma go nie podpisała z przyczyn tylko sobie znanych, prawdopodobnie ekonomicznych. Powodem odstąpienia od umowy z naszej strony była niewypłacalność wykonawcy, którzy zaprzestał płacenia swoim podwykonawcom, dostawcom i usługodawcom – tłumaczy Henryk Kalisz.
– Na dzień dzisiejszy zapłaciliśmy prawie 162 mln zł w ramach solidarnej odpowiedzialności. Teraz zaczęliśmy wypłacać pieniądze usługodawcom i dostawcom, co nie jest objęte solidarną odpowiedzialnością i jest to kwota 647 mln zł – informuje kierownik projektu.